Lastenlääkäriuutiset

01 / 2024

Pääkirjoitus: Milloin viimeksi kouluttauduit?

Helmikuussa vietimme Lastenlääkäri 2024 tapahtumaa Helsingissä. Koulutuspäivät olivat kaikin puolin onnistuneet: laadukas ohjelma, hyvät puhujat, hienot esitykset, aktiivinen yleisö (joka myös hyvin paikalla), suuri näyttely, hienot ja logistisesti hyvät puitteet Scandic Grand Central -hotellissa, loistavat tarjoilut ja mukava iltajuhla Ravintola Sofiassa Senaatintorin kulmilla.

Luennot käsittelivät tällä kertaa monia hieman pehmeämpiä aiheita, kuten stressin vaikutusta suorituskykyyn, hoidon rajaamista, pieleen menneitä tapauksia ja niiden jälkipyykkejä, miten lähestyä psyykkisesti oireilevaa nuorta päivystyksessä, parempaa diabeteksen hallintaa, iho-ongelmia ja lihavuuden ongelmatiikkaa ja hoitoa. Aiheet olivat omiaan herättelemään keskustelua. Vuoden nuori tutkija -palkinto meni ansaitusti Ilari Kuituselle Kuopioon.

Vuosikokouksessa hyväksyttiin uusiksi SLY:n kunniajäseniksi professorit Raimo Voutilainen Kuopiosta ja Matti Uhari Oulusta, sekä Yhdysvalloista Alan L. Schwartz ja David B. Wilson St. Louisista (Missouri) ja Louis J. Muglia Raleighista (Pohjois-Carolina). Kaikilla merkittävät tieteelliset urat sekä monin taivoin vaikutusta lastenlääkäreiden koulutukseen, tiedeyhteisöön ja kansanterveyteen. Ulkomaisilla kunniajäsenille on ollut vuosikymmeniä jatkunut tiivis tieteellinen yhteistyö ja yhteisöllisyys Suomen lastenlääkäreiden kanssa.

SLY:n koulutuspäivien osanottajamäärä on ollut tasainen vuodesta toiseen: Lastenlääkäripäiville marraskuussa ja Lastenlääkäri-tapahtumaan helmikuussa osallistuu kummallekin reilu 200 henkilöä ja erikoistuvien päiville toukokuussa noin 120 henkilöä. Huomioiden yhdistyksen jäsenmäärä 1100, voisi ajatella, että noin puolet jäsenistä käy aktiivisesti koulutuksissa vuositasolla. Äkkiseltään luku ei tunnu kovin huonolta. Vertailun vuoksi suppean lisäkoulutusohjelman yhdistys, Suomen lastenlääkäreiden allergologiayhdistys (SLAY), jossa jäseniä noin 100 ja koulutuksissa käy vuosittain noin sata. Äkkiseltään luku tuntuu hyvältä. Varmastikin suppeiden alojen koulutuksissa on suurempi motivaatio pitää yllä ammattitaitoa.

Jäin pohtimaan Kuopion Lastenlääkäripäivien ja Helsingin Lastenlääkäri 2024 -tapahtuman jälkeen, että olisi hienoa, jos lastenlääkärit osallistuisivat aktiivisemmin koulutuksiin. Molemmat tapahtumat olivat erityisen onnistuneita. Tavoitettavuutta on pyritty parantamaan tarjoamalla sujuvat etäyhteydet, mutta paikan päälle kaikki välittyy paremmin. Lääketiede kehittyy vauhdilla ja on sääli, että hyviä koulutustilaisuuksia menee sadoilta lastenlääkäreiltä ohi vuosittain.

Miksi kouluttautua? Henkilökohtaisina syinä ovat muun muassa ammattitaidon ylläpito, toisten kokemuksista oppiminen, virheiden välttäminen ja itsensä kehittäminen. Tieto lisää itsevarmuutta, sen myötä saadaan parempi kontakti potilaaseen tai hänen vanhempiinsa ja edelleen kyky vaikuttaa potilaan terveyskäyttäytymiseen tehostuu. Meidän alalla erityistä on ’terveysoutcomet’; koulutustaso heijastuu suoraan parempaan hoitoon, parempaan potilaan terveyteen, sairauden hallintaan ja terveyden ennakoitavuuteen, vältämme tarpeettomia hoitoja ja turhaa sairastuvuutta, potilaiden elämänlaatu paranee, ja he elävät pidempään ja terveempinä. Yhteiskunnallisesti ajateltuna paremmalla hoidolla saavutamme enemmän suoria ja epäsuoria säästöjä (esimerkiksi jos EU-tasolla säästetään pitkäaikaissairauksien kokonaiskuluissa 1 % vuodessa niin säästö olisi yli miljardi euroa vuodessa), vähennämme turhaa resurssien käyttöä ja sen myötä palveluiden saatavuus paranee. Luomme positiivisen kierteen.

Työnantajien tulee tukea lääkäreiden koulutusta ja kannustaa siihen!

Keväisin terveisin,

Tuomas, Puheenjohtaja, SLY

Ilari Kuitunen - Nuori tutkija 2024

Ilari Kuitunen palkittiin SLY:n Nuori tutkija -palkinnolla - onnittelut!

Vuonna 2019 Tampereelta lääketieteen lisensiaatiksi ja tohtoriksi valmistunut Ilari vaikuttaa nykyään Itä-Suomen yliopistosta ja KYS:sta käsin. Julkaisuja hänelle on ehtinyt kertyä 130 ja ohjattuja väitöskirjoja kolme. Väitöskirjan jälkeen Ilari on osallistunut useampaan eri tutkimusprojektiin, joissa teemoina ovat olleet muun muassa pandemian vaikutus aikuisten päivystyksellisen hoidon tarpeeseen ja pandemian vaikutus lasten infektiotauteihin. Myös kliinisesti hyödyllisiä meta-analyyseja on kertynyt pino.

SLY jakaa Nuori tutkija -palkinnon joka toinen vuosi. Palkinnon arvo on 5000 euroa. Palkinnon tarkoituksena on nostaa esiin lastentautien parissa tehtävää tutkimusta ja kannustaa nuoria tutkijoita jatkamaan tutkimusta väitöskirjan jälkeen. Edelliset palkinnon saajat ovat Laura Toivonen (2022), Svetlana Vakkilainen (2020) ja Marika Paalanne (2017).

TYKSin päivystysoppaat

TYKSin lasten ja nuorten klinikan päivystysoppaista on julkaistu uudet painokset vuonna 2023 ja ne ovat tilattavissa TYKS-säätiöltä!

Päivystäjän opas 1 (toim. Janne Kataja, Liisa Viikari) käsittää yli 1-kuukautisten lasten päivystyksellisen hoidon. Päivystäjän opas 2 (toim. Hanna Soukka, Kalle Korhonen, Liisa Lehtonen) puolestaan sisältää vastasyntyneiden teho-osaston sekä perheiden ja vastasyntyneiden osaston hoitokäytäntöjä turkulaisittain.

Oppaita voi tilata osoitteesta tykssaatio (at) tyks.fi. Oppaan 1 hinta on 40 € ja Oppaan 2 25 €.

Myös Duodecimin Lastentautien päivystyskirja on päivittymässä tänä vuonna!

Kuva: Shutterstock

K-Vitamiini-suositus päivitetty

Neonatologinen alajaos on päivittänyt vanhemmille jaettavan informaation K-vitamiinista. Informaatio löytyy SLY:n sivujen Portaalin Materiaalipankista suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Matka-apurahat

SLY:n hallitus on kokouksessaan 02/24 myöntänyt matka-apurahoja:

Tulevia koulutuksia

uutisarkisto