Lastenlääkäriuutiset

03 / 2023

Pääkirjoitus: Tuhat yksityiskohtaa!

Kuva: Juha Anderson

Olemme juuri saamassa talonrakennusprojektia päätökseen. Tavoittelimme pelkistettyä tanskalaista 30-luvun tyyliä, koska se tuntui istuvan parhaiten ympäristöön. Suunnitteluvaiheessa kysyin arkkitehdiltä, miten saadaan aikaiseksi tuollaisen talon tunnelma. Vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: ”Tuhat yksityiskohtaa."

Se oli hyvin sanottu ja omasta mielestäni toimi. Eheän kokonaisuuden luominen vaatii tosin jokaisen yksityiskohdan suunnittelua, miettimistä ja hiomista. Välillä piti myöntää omat virheensä ja tehdä jotain uudestaan. Samaa voisi hyvin soveltaa lastenlääkäreihin. Mistä on hyvät lastenlääkärit tehty? Tuhannesta yksityiskohdasta.

Vaaditaan monialaista osaamista, asioihin perehtymistä, analyyttisuutta; vaaditaan kykyä kohdata lapsi ja vanhemmat, taitoa kommunikoida, empatiaa, pidättyväisyyttä; vaaditaan yhteistyökykyä, ryhmätyötaitoja, kollegiaalisuutta; vaaditaan käytöstapoja, ajanhallintaa, kykyä nostattaa tunnelmaa; vaaditaan motivaatiota, jaksamista, joustamista; vaaditaan luottamusta, rehellisyyttä, uskallusta; vaaditaan tasapainoista elämää, työn ulkopuolisia harrastuksia, tärkeitä ihmisiä elämään; vaaditaan lepoa, palautumista.

Ei pitäisi olla enää tutkijatyyppejä, hyviä tipanlaittajia, yhden asian ammattilaisia, meidän nörttejä. Tutkijan pitää osata klinikkaa, kädentaiturilla pitää pysyä kirja kädessä, spesialistilla pitää olla myös laaja-alaista näkemystä, ja tietoteknisiä taitoja vaaditaan jokaiselta. Esiintymis- ja opetustaitoja tarvitaan. Opetamme toinen toisiamme, meitä nauhoitetaan, pitää osata sujahtaa näyttelijän kaapuun.

Meillä kaikilla on velvollisuus kehittää toimintaa, erikoisalaamme ja osaamistamme. Lääketiede kehittyy koko ajan, pitää pysyä ajan hermolla, käydä koulutuksissa ja lukea! Jatkuva oppiminen on tätä päivää. Tiede ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen vievät alaamme eteenpäin. Minimissään myönteinen suhtautuminen niihin on tärkeää.

Kysyin vielä asiaa ChatGPT:ltä. Sieltä tuli myös momentaanisesti: 1. vahva, ajantasainen ja laaja-alainen lääketieteellinen osaaminen, 2. empatia, 3. kommunikaatiotaidot, sisältäen kyvyn kuunnella, 4. kärsivällisyys, 5. sopeutumiskyky, 6. ongelman ratkaisutaidot, 7. lasten asioiden edistäminen, 8.saatavilla olo ja saavutettavuus, 9. monimuotoisuuden kunnioittaminen, ja 10. jatkuva oppiminen. Kokonaisuudessaan hyvä pediatri ei pelkästään ole alansa lääketieteellinen asiantuntija, vaan on lisäksi sitoutunut lasten hyvinvointiin, hyvään kommunikaatioon ja myötätuntoiseen hoitoon.

Lopuksi, lämpimät onnittelut Lotta Immelille ja hänen tiimilleen Wihurin tutkimussäätiön 40.000 euron apurahasta Lääkäriliiga-nuorisokanavan toiminnan jatkamiseen TikTokissa ja Instagramissa! Tästä tarkemmin tässä numerossa.

Kuva: Wihurin rahasto, Miikka Pirinen

Hauskaa joulun odotusta ja onnea vuodella 2024!

Tuomas

Puheenjohtaja, SLY

Wihurin säätiön apuraha Lääkäriliigalle!

Lääkäriliiga on vuonna Lastenlääkäriyhdistyksen vuonna 2022 käynnistämä projekti, jolla pyritään tavoittamaan lapset nuoret ja tarjoamaan heille luotettavaa tietoa. Ilmeinen oikea kanava tarkoitukseen on TikTok, jossa Lääkäriliiga erityisesti toimii ja jossa sillä on 25 000 seuraajaa. Nuorten tavoittamisessa on onnistuttu erinomaisesti, sillä esimerkiksi syys-lokakuussa 2023 Lääkäriliigan videoita on katsottu TikTokissa 1,2 miljoonaa kertaa Lääkäriliigan tavoittaessa 0,7 miljoonaa erillistä henkilöä.

Lastenlääkäriyhdistys on aiemmin vastannut täysin Lääkäriliigan toiminnasta, mutta nyt Jenny ja Antti Wihurin rahasto on myöntänyt Lääkäriliigan toimintaan 40 000 € apurahan! Lue lisää Wihurin rahaston uutisesta!

Lisätietoa Lääkäriliigan toiminnasta saa Lotta Immeliltä (lotta.immeli (at) hus.fi). Uusia innostuneita liigalaisia tarvitaan aina lisää aktiivisen toiminnan turvaamiseksi!

Hakukuulutus: SLY nuori tutkija -palkinto 2024

SLY jakaa nuori tutkija -palkinnon joka toinen vuosi. Palkinnon tarkoituksena on nostaa esiin lastentautien parissa tehtävää tutkimusta ja kannustaa nuoria tutkijoita jatkamaan tutkimusta väitöskirjan jälkeen.

Edelliset palkinnon saajat ovat Laura Toivonen (2022), Svetlana Vakkilainen (2020) ja Marika Paalanne (2017).

Tarkemmat tiedot hakukuulutuksesta ja hakemus (7.1.2024 mennessä) yhdistyksen sihteerille Ulla Koskelalle (ulla.koskela (at) oulu.fi).

Minna Harsunen (Kuva: Juha Anderson)

Vuoden julkaisu

Kuopion Lastenlääkäripäivillä kovatasoisesta finaalikolmikosta Vuoden parhaaksi lastentautialan julkaisuksi äänestettiin Minna Harsusen ym. julkaisu Identification of monogenic variants in more than ten per cent of children without type 1 diabetes-related autoantibodies at diagnosis in the Finnish Pediatric Diabetes Register. Onnittelut voittajalle!

Apurahat

SLY:n hallitus myönsi 8.11.2023 kokouksessaan apurahoja hakemusten perusteella:

Kaiken kaikkiaan SLY myönsi vuonna 2023 apurahoja 34 237 euron edestä. Yhdistyksen hallitus käsittelee hakemuksia neljä kertaa vuodessa ja tarkemmat ohjeet sekä hakemuslomakkeen löydät lastenlääkäriyhdistyksen sivujen jäsenalueelta.

Kiitos Kuopio!

Lastenlääkäripäivät 2023 järjestettiin Kuopiossa, jossa ei taaskaan petetty lupauksia ohjelman suhteen, kun sekä päivän luennot (rinnakkaissessioineen!) että iltajuhlaohjelma olivat kansainvälisen vertailun kestävää huipputasoa. Iltajuhlassa lavalla kuultuun totetamukseen siitä, että SLY:n tapahtumia ei näköjään kannatta jatkossakaan jättää välistä, on helppo yhtyä.

Ensi vuoden Lastenlääkäriyhdistyksen tapahtumat alkavat yhdistyksen vuosikokouksella eli Lastenlääkäri 2024 -tapahtumalla Helsingissä 15.-16.2. Ohjelma on juuri julkaistu ja samalla ilmoittautuminen avattu; tervetuloa! Toukokuussa on Tampereen vuoro järjestää Lastentauteihin erikoistuvien koulutuspäivät, joiden ohjelma julkaistaan pian! Syksyn Lastenlääkäripäivät Turussa 7.-8.11.2024 kannattaa myös jo aikatauluttaa kalenteriinsa.

Liam Gallagher (kö?) esiintymässä Kuopiossa (kuva: Juha Anderson)
PAS 2023 (Kuva: Tiina Teivaanmäki)

Matkakertomuksia

Pohditko ensi vuoden ulkomaisia koulutuksia? Hae insipiraatiota yhdistyksen jäsenten vuoden 2023 matkakertomuksista!

Laajemmista pediatrian alan koulutuksista matkakertomuksia on tarjolla tänä vuonna Italian Paldovassa järjestetystä European Academy of Pediatrics 2023:sta ja Washingtonissa järjestetystä PAS 2023:sta (Pediatric Academic Societies).

Neonatologisista koulutuksista Riitta Ojala valottaa Neonatal Updatea, Kati Kallio jENS:a (Congress of joint European Neonatal Societies

Pohjoismainen lastenkardiologikokous järjestettiin tänä vuonna Espoossa (Anita Arolan kertomus koulutuksesta), kun ensi vuonna kokousta varten joutuu matkustamaan Osloon. Saara Lehtiranta, Minna Mecklin ja Alma Kormi matkasivat vielä hieman kauemmas Washingtoniin osallistuakseen lastenkardiologian maailmankongressiin (WCPCCS).

Hanna Björn ja Tuuli Vuorisalo kävivät . 22. kertaa järjestettyssä ISOM:ssa (International Society for Otitis Median) esittelemässä tutkimustuloksiaan. Tampereelta United European Gastroenterology Week 2023 -koulutukseen osallistui joukko keliakiatutkijoita Marleena Revon kertoessa matkasta.

Satu Seppä osallistui 61. ESPE:en (European Society for Paediatric Endocrinology) Alankomaissa.

EuSEM:n European Emergency Medicine Congressissa oli Anna Nikulan mukaan kattavasti myös pediatrille hyödyllistä akutologista sisältöä. EPALS on lastenlääkäreille tuttu koulutus, mutta vastaava eurooppalaisen standardin mukainen traumakurssi (ETC, European Trauma Course) ei niinkään - Lilli Leimi kehottaa kuitenkin muillekin päivystäville lastenlääkäreille!

Terveiset ERS:sta (European Respiratory Society) tuo Kristiina Malmström.

Apurahoja myönnetään pääasiassa tieteellisiin kongresseihin, mutta kannustin apurahaa voidaan harkinnanvaraisesti myöntää myös klinikkavierailuihin, jollaisen Riina Pironetti teki Royal Manchester Children’s Hospitaliin tutustuakseen sikäläisen lastenendokrinologiseen yksikköön.

Kevätkauden koulutuksia

SLY:n nettisivujen koulutuskalenteri pyritään aina pitämään ajantasalla. Mikäli sinulla on tiedossasi laajasti yhdisyksen jäseniä kiinnostavia tapahtumia tai muutoksia niihin, voit aina ilmoittaa niistä matalalla kynnyksellä tiedotuspäällikölle (ville.a.lindholm@oulu.fi)!

Hyvää joulunaikaa!

uutisarkisto