Lastenlääkäriuutiset

2 / 2021

Kevätkuuulumisia koulutuspäälliköltä

”Olisi mukava päästä taas livenä paikalle, toivotaan parasta!”- tyyppiset kommentit ovat toistuneet viimeisen vuoden ajan palautteissa, joita SLY on kerännyt järjestämistään koulutuksista. Toisaalta suuressa osassa palautteita toivotaan jatkossakin etäosallistumisen mahdollisuutta, jotta myös esimerkiksi perhevapaalla tai sairastuessa yllättäen voisi osallistua koulutuksiin. Näihin molempiin toiveisiin pyritään nyt vastaamaan syksyllä Tampereen lastenlääkäripäivien yhteydessä.

Tampereelle on suunniteltu hieno monipuolinen täydennyskoulutus hybridimallilla. Korona -aika on asettanut meidän uuden eteen ja niin järjestöt, yritykset kuin oppilaitokset ovat joutuneet kehittämään koulutuskäytäntöjään ja hybridikokouksia järjestetään nyt laajalti ympäri maailman. Joka paikassa hybridi tulee vastaan: hybridikoulutus, hybridiauto, hybridisota, hybridikasvi, hybridipyörä yms. Mikä se hybridi nyt sitten oikein on? Päätin selvittää mistä tämä hybridisana sitten juontaa juurensa, kun kerran sitä nyt viljellään niin ahkerasti. Kotimaisten kielten keskus vastasi näin; hybridi on biologian termi ja sen alkuperä on latinassa, jossa hybrida tai hibrida tarkoitti roomalaisen ja muuta alkuperää olevan lasta, tai vapaan ja orjan lasta. Ihan järkeenkäypää, ajattelen. Orja ei valitse itse rooliaan, emmekä me valinneet koronaa arkeemme. Hybridikokous tuokoon meille vapauden kouluttautua kukin omalla tyylillään- tietokoneen ääressä kotona tai työpaikalla istuen tai sitten luentotilassa kaverin kyljessä nuokkuen.

Joka tapauksessa Tampereen hybridikokous, joksi sitä nyt sitten kutsumme, on pitkästä aikaa ensimmäinen SLY: n toiminnan alainen koulutus, joka järjestetään läsnäolokokouksena. Koulutukseen järjestetään myös etäosallistumismahdollisuus, mutta toivomme ja uskomme, että jäsenistöllä on tarve ja toive tavata antoisan koulutuksen ohessa myös toisiaan. Tampereen päiville on suunniteltu aiheet, jotka käsittelevät muun muassa: sairaalan ulkopuolisia synnytyksiä, lasten unihäiriöitä, nuorten pahoinvointia, päihteiden käyttöä ja väkivaltaisuutta eri viranomaisten näkökulmista. Lisäksi SLY: n päivystysjaos on suunnitellut oman akutologian aihekokonaisuuden koulutukseen. Voimme siis odottaa varsin monipuolista ja mukaansatempaavaa kokousta. Toki odotamme myös iltatilaisuutta, jossa pääsemme mahdollisesti pitkästä aikaa tapaamaan kollegoja ympäri Suomen.

Viimeisen vuoden aikana SLY:n nimissä on järjestetty etänä Lastenlääkäri 2021- tapahtuma, joka veti kuulijoita yli 200 ihmistä ympäri Suomen. Lastenlääkäri- tapahtumassa jaettiin kunniapuheenjohtajan arvonimi Jussi Mertsolalle sekä Lapsen asialla palkinto Elina Hermansonille. Onnea vielä molemmille!

Toukokuussa järjestettiin erikoistuvien päivät Kuopiosta käsin etäkoulutuksena ja palautteiden perusteella päivät olivat erinomaiset ja onnistuneet! Jatkossa toki erikoistuvien verkostoitumisen ja koulutuksen kehittämisen kannalta olisi tärkeää päästä tapaamaan muita erikoistuvia ja tämä myös palautteissa toistui usein. Lisäksi alajaostot ovat pitäneet koulutuksiaan etänä. Valtakunnalliseen Lääkäri 2022- tapahtumaan on myös tarjottu aiheita, jotka toivottavasti valitaan mukaan ohjelmaan.

SLY: n nimeämään koulutusvaliokuntaan on tullut pieniä muutoksia kevään aikana Antti Saaren ja Otto Rahkosen jäädessä pois toiminnasta, ja heidän tilalleen koulutusvaliokuntaan on nimetty Inka Hämynen Kuopiosta ja Johanna Huida Helsingistä. Kiitos vielä Antti ja Otto työstänne SLY: n koulutusten kehittämiseksi ja toivotetaan Inka ja Johanna tervetulleeksi mukaan! Tulevaisuudessa SLY: n ja koulutusvaliokunnan toiminnassa korostuvat edelleen täydennyskoulutuksen kehittäminen huomioiden helmikuussa 2020 voimaan astunut osaamisperustainen erikoislääkärikoulutusasetus.

Kiitän jäsenistöä koulutuksiin osallistumisesta, palautteista ja parannusehdotuksista. Pyrimme yhdessä SLY:n hallituksen ja koulutusvaliokunnan kanssa jatkossakin vastaamaan jäsenistön toiveisiin lastenlääkäreiden täydennyskoulutuksen kehittämiseksi.

Aurinkoa kesäpäiviinne toivottaa,

Kati, koulutuspäällikkö

Koulutus- ja matka-apurahat

Anna-Riitta Heikkilä 200 €

ESPGHAN:n parenteraalisen ravitsemuksen ohjeet löytyvät myös SLY:n sivuilta

The European Society for Paediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition (ESPGHAN) on julkissut lasten parenteraalisen ravitsemukset ohjeet, jotka löytyvät suomenkilisinä myös SLY:n sivuilta:

ESPGHAN: Parenteraalinen ravitsemus: Laskimoyhteys (2021)

ESPGHAN: Parenteraalisen ravitsemuksen järjestämiseen liittyviä näkökulmia (2021)

ESPGHAN: Parenteraalisen ravitsemuksen komplikaatiot (2021)

SLY:n jäseniä pyydetään päivittämään omat tietonsa

Toivoisimme jäsenten tarkistavan omat tietonsa ja tarvittaessa päivittämään ne. Tiedot voi päivittää SLY jäsensivuilla sivun oikeassa ylälaidassa olevasta nuolesta oman nimen vierestä. Ongelmatilanteissa voi ottaa yhteyttä jäsenvastaava Katja Ovaskaiseen (katja.ovaskainen@gmail.com).

Tulevia koulutuksia

uutisarkisto