AEPC 2023

AEPC (Association for European Paediatric and Congenital Cardiology) on yhdistys, jonka tavoitteena on muun muassa jakaa tietoa sydänvioista ja verenkierrosta, auttaa asiantuntijoita jakamaan tietämystään Euroopassa ja muualla maailmassa, sekä tarjota jatkuvaa lääketieteellistä koulutusta ja yhtenäistää lastenkardiologian opetusta Euroopassa.

AEPC:n 56. vuosikokous järjestettiin tänä vuonna Dublinissa, Irlannissa. Kongressi oli osallistujamäärältään AEPC:n suurin lähes 1400 osallistujallaan. Osallistujia oli yhteensä 63 maasta, Euroopan maiden lisäksi esimerkiksi Pohjois-Amerikasta, Kanadasta ja Japanista, mikä kertonee kokouksen suuresta arvostuksesta myös Euroopan rajojen ulkopuolella.

Ensimmäisenä päivänä oli järjestetty todella onnistunut Update Course Programme, jonka aiheena oli vapaasti käännettynä Sydän ja mieli – aivot synnynnäisessä sydänviassa. Aihe oli käsitelty erittäin kattavasti ja todella mielenkiintoisella tavalla monelta eri kantilta aina sikiöajasta geriatriseen ajanjaksoon. Päällimmäisenä kurssista jäi mieleen, että suurella osalla sydänlapsista on eriasteisia kehityksen haasteita, ja heidän neurologian tukemisensa jää nykyisellään vielä vähäiselle huomiolle tai huomataan vasta kehityksen tukemisen kannalta suhteellisen myöhäisessä vaiheessa.

Kongressissa oli samanaikaisesti useita rinnakkaisluentoja, joiden aiheet olivat erittäin mielenkiintoisia ja luennoitsijat alansa parhaimmistoa. Haasteena olikin valita, mille mielenkiintoisista luennoista osallistuisi. Puhujat olivat erittäin ammattitaitoisia ja esittivät luentonsa selkeästi. Nautin myös jokaisen luennon lopuksi esitetyistä kysymyksistä, joista tuli esiin eri puolilla maailmaa olevat erilaiset käytännöt tuoden lisäperspektiiviä luentoihin. Erityisesti Mannheimer- ja Keynote-luennot olivat mieleenpainuvat kiitos luennoitsijoiden erinomaisten esitysten ja luentojen läpi paistavan valtavan elämänkokemuksen.

Kyseinen kongressimatka oli ensimmäinen ulkomaankoulutukseni lastentautien erikoistumisen aikana, ja nautin matkasta suuresti. Pääsin kuuntelemaan erittäin monipuolisia luentoja loistavien luennoitsijoiden esittämänä, ja lisäksi sain ilokseni tutustua myös suomalaiseen lastenkardiologian kollegakuntaan. Dublin yllätti myös positiivisesti säällään; sateenvarjoa ei tarvinnut avata matkan aikana.

Haluan kiittää erittäin lämpimästi Suomen Lastenlääkäriyhdistystä saamastani matka-apurahasta mahdollistaen osallistumiseni AEPC:n vuosikokoukseen Dublinissa!

Lotta Järvilahti

Lastentautien erikoistuva lääkäri, Tyks, Majakkasairaala