ANCR Symposium 2022

Pohjoismaisten syöpärekisterien vuotuinen symposium järjestettiin useamman vuoden tauon jälkeen tänä syksynä eksoottisilla Färsaarilla keskellä Atlantin valtamerta. Symposiumin puitteet olivat upeat, kokoushotelli sijaitsi korkealla mäellä, josta oli näkymä Färsaarten pääkaupungin, Tórshavnin, yli Atlantille. Mukana oli paljon kollegoita Suomen Syöpärekisteriltä ja olikin mukava nähdä monia tuttuja pitkän tauon jälkeen ja tutustua myös uusiin ihmisiin.

Tulopäivänä meidät kuljetettiin suoraan lentokentältä Tórshavnin pormestarin vastaanotolle tervetulotilaisuuteen. Sieltä siirryimme kokoushotellille, missä alkoi heti matkan tieteellinen osuus. Kuuntelimme teoriaa elinajanodotteen hyödyntämisestä tutkimuksessa ja keskustelimme aiheesta pienryhmissä.

Toinen päivä alkoi IARCn (International Agency for Research on Cancer) Freddie Brayn avauspuheenvuorolla IARCn toiminnasta. Kahden päivän ohjelma oli jaettu kuuteen osa-alueeseen: syövän valvontaan, epidemiologiaan ja tilastotieteeseen, syövän riskitekijöihin, seulontaan ja aikaiseen diagnostiikkaan, syöpäpotilaiden ennusteiden parantamiseen sekä Pohjoismaisen rekisteridatan historiaan ja tulevaisuuteen. Ohjelma koostui pääasiassa 15 minuutin esityksistä ja lyhyistä posteritietoiskuista. Itselläni oli kokouksessa esillä väitöskirjatutkimukseeni liittyvä posteri ”Low income among adult survivors of childhood cancer - a register-based cohort study from the SALiCCS research programme” ja pidin kokouksessa lyhyen puheenvuoron tutkimusaiheestani. Aihe herätti mielenkiintoa ja sain posterin vierellä hyviä kommentteja ja kysymyksiä tutkimukseemme liittyen myös kansainväliseltä yleisöltä.

Symposiumin oheisohjelmana oli toisena iltana kuunariristeily läheiselle Nólsoyn saarelle, jossa nautimme voipaperissa haudutettua turskaa juureksilla ja pääsimme tutustumaan färsaarelaiseen kansantanssiperinteeseen. Viimeisenä iltana oli ohjelmassa cocktailtilaisuus Färsaarten kansallismuseossa, jossa oli esillä paikallisten taiteilijoiden teoksia sekä tarjolla pientä syötävää ja juotavaa. Varsinaisen kokouksen päättymisen jälkeen olimme varanneet vielä yhden päivän ”See it all in 7 hours” -saarikierrokselle, joka oli nimensä veroinen tykitys mitä upeampia maisemia paikallisen oppaan kertoessa saarten mielenkiintoisesta historiasta ja nykypäivästä.

Haluan kiittää Suomen lastenlääkäriyhdistystä saamastani matka-apurahasta ja mahdollisuudesta päästä esittelemään väitöskirjatutkimustani muille pohjoismaalaisille kollegoille!

Anniina Kyrönlahti

lastenlääkäri