Scandinavian Transplantation Society 2022

Scandiatransplant on Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan, Islannin ja Viron välinen järjestö, joka organisoi kiinteiden elinten vaihtoa näiden maiden välillä. Scandiatransplantin yhteistyön avulla voidaan optimoida yksittäisiä pieniä jäsenmaita paremmin siirtoelinten sopivuus, lyhentää elinsiirteen odotusaikoja ja mahdollistaa enemmän elinsiirtoja. Scandiatransplant on perustettu 1969 ja vuosittain n. 2000 potilasta saa elinsiirron Scandiatransplantin kautta. Scandiatransplantin kongressi järjestetään 2 vuoden välein.

Tänä vuonna 30. kerran järjestettävä Scandiatransplantin kokous kokosi Reykjavikiin satoja pohjoismaisia elinsiirtojen parissa työskenteleviä ammattilaisia. Kongressi alkoi ikimuistoisella ja kyyneleet silmiin nostattavalla luennolla, joka oli islantilaisen molemmin puolisen yläraajasiirteen saaneen miehen ja hänen leikanneet ranskalaiskirurgin yhteisluento. Mieleen painuva oli myös tervetuliaispuhe, jonka piti Islannin presidentti, Guðni Thorlacius Jóhannesson.

Kokouksessa käsiteltiin elinsiirtoja monesta näkökulmasta. Koska elinsiirtoja tarvitaan koko ajan enemmän, on tärkeää lisätä elinsiirteiden saatavuutta ja toisaalta pyrkiä parantamaan niiden laatua. Elinsiirteiden määriä on pystytty lisäämään elinluovutuksella verenkierron pysähtymisen jälkeen, joka on onnistuneesti Suomessakin pilotoitu. Kuulimme myös ksenotransplantaatiosta, jonka parissa tehdään hienoa tutkimusta ja jonka toivotaan tulevaisuudessa mahdollistavan yhä useampia elinsiirtoja. Elinsiirtoimmunologian asiantuntijat kertoivat uusista tutkimusmenetelmistä, vaikeasti immunisoituneiden potilaiden hoitomahdollisuuksista ja immunologistentekijöiden merkityksestä elinsiirteiden pitkäaikaisseurannassa. Oma esitykseni käsitteli sydänsiirteen kroonisen hyljinnän riskitekijöitä. Kansallisessa kohortissamme erityisesti immunologiset tekijät kuten toistuvat lievät hyljinnät ja luovuttajaspesifiset vasta-aineet osoittautuivat sydänsiirteen kroonisen hyljinnän riskitekijöiksi.

Osallistuin ensimmäistä kertaa Scandiatransplantin kokoukseen ja olikin todella hienoa päästä tapaamaan muissa pohjoismaissa elinsiirtojen parissa työskenteleviä kollegoita. Tärkeää oli tutustua myös Suomen muissa yksiköissä työskenteleviin ammattilaisiin ja päästä esittelemään tutkimustuloksiamme täydelle luentosalille. Reykjavik oli hieno kaupunki ja lähialueiden kuumat lähteet sekä kaunis luonto tekivät lähtemättömän vaikutuksen. Kiitos Lastenlääkäriyhdistykselle kokousmatkan mahdollistamisesta.

Anu Kaskinen

Lasten munuaistauteihin ja elinsiirtoihin erikoistuva lääkäri

HUS, Uusi Lastensairaala