Neonatal Update 2023

Jo vuosia sitten kuulin, että Lontoossa järjestetään vuosittain marras-joulukuussa neonatologinen koulutus, Neonatal Update. Siellä käyneet olivat antaneet koulutuksesta positiivista palautetta, mutta jotenkin en ollut saanut sinne mentyä. Kunnes nyt sitten tänä vuonna menin. Enkä pettynyt. Koulutus oli nelipäiväinen, luentopainotteinen. Mutta mitä luentoja ja luennoitsijoita! Aiemmat kävijät olivat mainostaneet koulutusta moniulotteiseksi, älyllisesti stimuloivaksi, parhaaksi ja mielenkiintoisimmaksi pitkään aikaan, erilaiseksi kun muut. Voin yhtyä heidän mielipiteisiinsä. Saimme kuulla luentoja mm. keinoälyn käytöstä lääketieteessä, kohdunsiirroista, akondroplasiasta, immuunipuutoksista, suolensiirroista, mutta myös neonatologille tutummista aiheista eli napanuoran optimaalisesta sulkuajankohdasta, surfaktantin annosta larynksmaskin avulla ja kongenitaalisista sytomegalovirusinfektioista. Luentojen pitäjätkin olivat eri aloilta eli mm.kansanterveystieteen puolelta, immunologialta, lasten hepatologialta, taloustieteeltä mutta toki myös obstetriikan ja neonatologian puolelta.

Luennot antoivat paljon pohtimisen aihetta. Esimerkiksi kohdunsiirtoja käsittelevässä luennossa esiteltiin toimenpiteen hyötyjä ja haittoja ja eettisiä puolia monelta kantilta. Luennon jälkeen jäin vielä mietiskelemään ihmismieltä, raskauden kokemisen tarvetta, oman biologisen lapsen saamisen tarvetta, hintaa minkä ihminen on siitä valmis maksamaan ja sitä, missä menee auttamisen rajat, onko niitä ja millä oikeudella ja kuka ne määrittää, jos määrittää. Oli myös hyvä kuulla ja päivittää itseään tutummista,mutta kliinisessä työssä kuitenkin harvoin kohdattavista asioista, esim. akondroplasia. Kuinka vaikea ja moniin asioihin vaikuttava oireyhtymä se onkaan, esimerkiksi kätkytkuolemariski on heillä 50 kertainen! Luennon jälkeen tuli suuri tarve varmistaa miten akondroplasia-lasten tutkimukset, seuranta ja hoito menevätkään omassa klinikassa.

Luentojen kuuntelemisen lisäksi osallistuin kahteen antoisaan työpajaan, joista toisessa oli aiheena aEEG:n tulkinta ja toisessa elvytyssimulaatio.  Yhtenä iltapäivänä saimme myös kuulla nuorten tutkijoiden esityksiä.

Koska koulutuspaikka oli Lontoo niin intensiivisen kouluttautumisen jälkeen riitti myös iltamenoa. Kävimme ostoksilla ja jouluvaloja ihastelemassa, tutustuimme pubielämään, söimme illallista Aqua Shard-ravintolassa ja kerkesimmepä vielä Leijonakuningas-musikaaliinkin.

Jos kiinnostuit, niin seuraava Neonatal Update 2024 tullaan järjestämään 25.-28.11.2024 Lontoossa.  Koulutuksen jälkeen lupasin itselleni, että tämä kerta ei jää viimeiseksi. Jos en nyt ihan heti ensi vuonna palaa niin ehkä jo seuraavana. Kiitän lämpimästi Suomen lastenlääkäriyhdistystä saamastani matka-apurahasta ja tähän koulutukseen osallistumisen mahdollistamisesta.

Riitta Ojala, lastenlääkäri, neonatologi, Tays