PreS 2023

Osallistuin Euroopan lastenreumatologiseen kokoukseen (29th European Pediatric Rhematology Congress) Rotterdamissa 28.9.-1.10.2023. Tämän kongressin järjestää vuosittain PreS (Pediatric Rheumatology European Society). Ohjelma oli monipuolinen ja luennot erittäin selkeitä ja korkeatasoisia. Kongressin yhteydessä olisi ollut mahdollisuus osallistua luentojen lisäksi mm. lasten muskuloskeletaaliultaraääni- tai videoakapillaroskopian kurssille. Itse osallistuin ainoastaan luennoille.

Rotterdam oli kaunis ja monipuolinen suurkaupunki meren rannalla. Siellä sijaitsee Euroopan suurin satama. Kongressin aikana läheisessä Erasmus-sairaalassa sattunut ampumistapaus aiheutti hieman epävarman olon kaupungilla liikkuessa, varsinkin kun satuimme useamman kollegan kanssa asumaan vain pienen matkan päästä tapahtumapaikasta.

Kongressin aiheet käsittelivät laaja-alaisesti eri puolia reumataudeista. Vuoden merkittävien julkaisujen joukossa esiteltiin artikkeleita uusista autoinflammatorisista sairauksista (mm. uudesta geneettisestä CRMO-taudista, monogeenisestä vaskuliitista ja geneettisestä syystä pansklerodermalle). Näitä sairauksia on viime vuosina julkaistu useita vuosittain. Muita mielenkiintoisia luentoja oli mm. sklerodermasta. Aiemmin tähän vaikeaan sairauteen ei ole ollut juurikaan tehoavaa hoitoa. Kuulimme paikallisen skleroderman hoidosta biologisilla lääkkeillä, kasvojen alueen lineaarisen skleroderma seuraamisesta 3D TT-kuvauksella ja hoidosta rasvansiirrolla. Muistakin sidekudossairauksista oli paljon uutta opittavaa ja esim. SLE:stä oli useita hyviä luentoja.

COVID-10 infektioiden aiheuttamista reumaattisista manifestaatioista saimme kuulla useita mielenkiintoisia esityksiä. Kongressin lopussa on aina potilastapauksia, joihin yleisö osallistuu vastaamalla kysymyksiin. Niiden kuuleminen ja pohtiminen oli erittäin opettavaista, vaikkakin esim. intialaisen lääkärin esittämät sairaudet olivat varsin eksoottisia.

29. PreS-kokous oli yksi parhaiten järjestetyistä, joihin olen tähän mennessä osallistunut. Useat luentojen aiheet olivat hyvin käytännöllisiä. Kiitän lämpimästi Suomen lastenlääkäriyhdistystä saamastani matka-apurahasta ja kokousmatkan mahdollistamisesta!

Minna-Maija Grönlund