United European Gastroenterology Week 2023

United European Gastroenterology Week-konferenssi

Lokakuun puolivälissä järjestettiin Kööpenhaminassa vuosittainen suuri UEGW-konferenssi, johon osallistui joukko Tampereen yliopistossa tutkimusta tekeviä pediatreja, ravitsemustieteilijöitä ja perustutkijoita.

Koronavuosien etäkonferensseista oli harmillisesti jätetty fyysisen posterinäyttelyn sijaan käyttöön e-posterit. Näin ollen muiden maiden pediatritutkijoita ei juurikaan päässyt jututtamaan, mutta toisaalta postereita pystyi kätevästi selaamaan suurilta näytöiltä sekä verkossa ja osaa myös seuraamaan miniesityksinä posterilavoilla.

Konferenssiin oli aiempaan malliin hyväksytty runsaasti abstrakteja myös pediatrisista aiheista. Näistä yhtenä nostona esiteltiin ESPGHAN:in (European Society of Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition) lasten mittaussuosituksen toteutumista eurooppalaisissa sairaaloissa. Tyytyväisenä voi todeta, että ainakin omassa sairaalassamme ja varmasti Suomessa kokonaisuudessaankin suositukset tuntuivat toteutuvan varsin mallikkaasti.

Keliakiatutkijoina joukkomme osallistui laajasti aihetta käsitteleviin sessioihin. Polttavina puheenaiheina keliakiatutkijoiden keskuudessa oli erityisesti Italiassa ensi vuonna alkava seulontaohjelma, jossa kouluikäisiltä lapsilta seulotaan sekä tyypin 1 diabetesta että keliakiaa. Keskusteluissa ennustettiin, että mahdollisesti tällainen seulontaohjelma leviäisi lähivuosina muihinkin maihin. Lisäksi monet esitykset koskivat keliakian aktiivista lääketutkimusta. Tulevaisuudessa markkinoille tuleekin luultavasti useampia eri mekanismein gluteenipitoisen ruokavalion keliaakikoille ainakin silloin tällöin mahdollistavia lääkkeitä.

Kokousmatka virkisti tällä hetkellä pääasiassa kliinistätyötä tekevän erikoistuvan lääkärin tieteellistä mieltä ja kirvoitti uutta intoa ja suunnitelmia tulevaan tutkimustyöhön.

LT, evl Marleena Repo

Lastentaudit, Keski-Suomen Sairaala Nova

TamCAM - Tampereen lasten, nuorten ja äitien terveydentutkimuskeskus, Tampereen Yliopisto

Keliakiatutkimusryhmä, Tampereen Yliopisto